USG ginekologiczne przez powłoki brzuszne

USG ginekologiczne przez powłoki brzuszne

Ma szczególne znaczenie w początkowych tygodniach ciąży, kiedy to do badania używa się niemal wyłącznie sondy dopochwowej. Szczególnym wskazaniem do jej wykonania jest ryzyko nieprawidłowego przebiegu ciąży, poronienia lub podejrzenie ciąży pozamacicznej. Ponadto należy je wykonać bezwzględnie jeśli występują bóle podbrzusza lub krwawienia z dróg rodnych.

Zazwyczaj pierwsze badania USG w okresie ciąży wykonywane jest między 11 a 14 tygodniem jej trwania. Jest istotne ze względu na ocenę rozwoju płodu i wykrycie ewentualnych wad rozwojowych np. wady serca, nerek. W Polsce zaleca się wykonanie trzech badań USG podczas normalnie przebiegającej ciąży. Badanie przesiewowe wykonywane w 11 - 14 tygodniu ciąży, 20 tygodniu ciąży (+/- 2 tygodnie ) i 30 tygodniu ciąży (+/- 2 tygodnie).

Wprowadzenie ultrasonografii do położnictwa niesłychanie poprawiło możliwości diagnostyczne. Wpłynęło na zaprzestanie wykonywania bardzo inwazyjnych i szkodliwych badań, takich jak RTG w ciąży. Dzięki profilaktycznym badaniom USG możemy dziś wykryć wiele nieprawidłowości w przebiegu ciąży i w porę zapobiec powikłaniom. Przy użyciu głowicy dopochwowej bicie serca można zauważyć, gdy wielkość zarodka wynosi przynajmniej 5 mm. Jeśli zarodek jest mniejszy niż 5 mm, czynność serca płodu będzie można zaobserwować dopiero w późniejszym badaniu USG.